Vijf regels op het nieuwe speelveld
Zo ontwikkelde ik Streaming Magazine
Vraag jezelf eens af: ben ik écht vanuit mijn ondernemershart betrokken bij mijn online marketing, of kijk ik vanaf de tribune naar een wedstrijd waarin ik niet meespeel? Geldt voor jou het laatste, maak je dan op z’n minst enige zorgen. Online ondernemen is al lang geen ver-van-m’n-bedshow meer, het is serieuze business die de continuïteit van je organisatie bepaalt. Lees vijf tips die ik heb ingezet bij de ontwikkeling van mijn uitgeef- en verdienmodel voor Streaming Magazine.
Online marketing bestaat eigenlijk niet. Het is gewoon marketing, maar op een nieuw speelveld. Een grasmat waarop influencers, techreuzen en grillige consumenten aan de bal zijn terwijl de scheidsrechter al staat te douchen. De wedstrijd op het web is spannend en soms gemeen. Er wordt gespeeld met smartphones, tablets en desktops, voice search, virtual reality, artificial intelligence, machine learning, cohort analyses, edge seo. Links en rechts worden passes en doelpunten gemaakt door slimmere concurrenten en niemand weet hoe de wedstrijd eindigt.
Natuurlijk kun je op de tribune blijven zitten kijken naar het marketingspel. Want je hebt immers een aardige website die een paar keer per jaar wordt bijgewerkt en je doet soms wat op sociale media als je een ingeving krijgt, dus: waar maak je je druk om? Maar stevig meespelen is veel leuker. En als je het goed doet, scoor je.
Dit zijn de belangrijkste spelregels:
- Maak tijd voor je strategie
Ren niet als een dolle het speelveld op, maar denk eerst na over wat je wilt bereiken. Wat zijn je bedrijfsdoelen en hoe kunnen je ideeën voor de online kanalen daar aan bijdragen? Dat doe je niet op een achternamiddag. Online aanwezigheid is geen doel op zich, het is gewoon een extra middel om de omzet van je onderneming te laten groeien, om nieuwe klanten aan je te binden. Alleen met een slimme strategie (waarbij je best schaamteloos mag afkijken van je concurrenten) kun je vaststellen hoe je de online consument voor je kunt winnen.
- Testen, testen, testen
Klakkeloos een eerste design en sitestructuur online zetten is niet zoals het moet. Laat meerdere designs maken op basis van verschillende ideeën over hoe bezoekers hun weg moeten vinden naar conversie. Stel een testgroepje van consumenten samen (b.v. een aantal volgers van je socialmedia-kanalen) en vraag om hun mening de vorm, structuur en inhoud. Houd uiteindelijk twee opties over en doe hiermee online een A/B-test. Google Optimize is hiervoor een prima instrument. Zo kom je uiteindelijk tot een site die het dichtst in de buurt komt van wat je doelgroep voor ogen heeft.
- Meet vanaf de eerste seconde
Met het lanceren van je online activiteiten begint het spel pas echt. Daarvoor moet je monitoren en analyseren, kortom: meten. De meest gebruikte meetinstrumenten zijn natuurlijk Google Tag Manager en Google Analytics, maar vergeet ook niet een handige tool als Search Console waarmee je snel inzicht krijgt in de trefwoorden waarmee de bezoekers je in zoekmachines hebben gevonden. Vanaf de eerste seconde moet je weten wat je bezoekers doen – en niet alleen op de site zelf. Waar komen zij vandaan, wat heeft hen getriggerd om naar jouw domein te komen, hoe is hun lees- en klikgedrag en op welke pagina’s (en vooral: in welk deel van een pagina) besluiten ze weg te gaan? Doel van het meten moet altijd zijn: hoe kan ik mijn online aanwezigheid verbeteren en de omzet laten groeien?
- Wees geduldig
Je bent niet de enige die online onderneemt en publiceert. Dus kan het best even duren voor je resultaten ziet. Reken er niet op dat een nieuwe strategie binnen een paar dagen aanslaat; het kost nu eenmaal tijd om alle kanalen goed op elkaar af te stemmen. Voordat je beter vindbaar bent in zoekmachines, maar ook uit de data kunt afleiden of je de juiste koers hebt, ben je soms een paar maanden of misschien wel een jaar verder. Gebruik die tijd om zo veel mogelijk te leren uit de gedragsstromen en kijk naar wat trends je vertellen over het daadwerkelijke gebruik van je website en sociale media.
- Denk vooruit
Zoals gezegd, ontwikkelt het online speelveld zich sneller dan je soms lief is. Spring niet direct in elke nieuwe innovatie, maar denk vooral vooruit hoe je deze kunt inzetten zodra de markt er klaar voor is. Uiteindelijk gaat het de consument er om zo makkelijk, betaalbaar en snel mogelijk zaken met je te doen. Wie er in slaagt op het juiste moment te scoren, hoort het gejuich op de tribune.
Meer weten? Bel Carl Lunenborg op 06 84 509 822 of mail carl@streamingmagazine.nl